Sopiva määrä liikuntaa

Liikunta ja kaikenlainen kuntoilu on tärkeä osa elämää ja päivittäistä hyvinvointia. Se onkin suuri osa kokonaisvaltaista hyvinvointia ja pitää meidät osaltaan terveenä, joten liikkuminen on meille kaikille tärkeä asia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meidän tulisi liikkua liikaa, vaan tässäkin on oltava järkevä tasapaino liikkumisen ja levon suhteen.

Ilman lepoa emme palaudu liikuntasuorituksista kunnolla ja tästä voi seurata niin sanottu ylikunto, joka voi pahimmassa tapauksessa viedä liikkumisen mahdollisuuden sekä ilon aivan täysin. Muista siis lepo, se on tärkeää.

Kuinka levätä liikkumisen ohessa?

Lepo liikkumisen ohessa on siis tärkeä asia, mutta on tärkeää muistaa aivan peruslevon lisäksi tehdä niitäkin asioita, joista todella nauttii. Näitä asioita voivat olla esimerkiksi lempielokuvien katselu, lukeminen tai vaikkapa nettikasinopelien pelaaminen. Esimerkiksi Ruby fortune bonukset voivat olla aivan mahtava tapa viettää lepohetkeä ja samalla saattaa onnikin potkia!

Tärkeintä levossa on antaa lihaksille aikaa palautua, joten tällöin pitää malttaa olla liikkumatta kovinkaan paljon. Kun lihakset ja mieli saavat todella levätä, on liikkumisen hyötykin paljon suurempi. Palautuminen auttaa lihaksia kehittymään ja samalla on mahdollista hoitaa myös henkistä hyvinvointia, vaikka vain tekemällä asioita joista pitää, tai sitten ihan meditoimalla ja hetkeen keskittymällä.

Tärkeintä on, että osaa pitää järkevän balanssin liikkumisen ja levon kesken. Kuten aiemmin mainitsimme, liialla liikkumisella voi olla hyvinkin vakavia seurauksia ja se voi viedä kyvyn liikkua hyvin pitkäksikin aikaa. Miten siis tunnistat ylikunnon oireet?

Ylikunto voi aiheuttaa esimerkiksi unettomuutta, ongelmia liikunnan jälkeiseen palautumiseen, muutoksia ruokahaluun, kuten halua syödä liikaa tai sitten ei lainkaan. Myös jatkuva tunne siitä, että on sairaana tai tulossa sairaaksi, tai sitten jopa jatkuva flunssakierre voivat kertoa siitä, että ylikunto vaivaa. Myös hormonaaliset häiriöt ja sykkeen jatkuva koholla olo ovat selviä oireita. Ylikunto on myös psyykkinen vaiva, joten se vaikuttaa mieleen negatiivisella tavalla.

Välttääksesi kaikenlaisia ongelmia, muista siis kunnollinen palautuminen ja lepo, sekä itselle mieluisten asioiden tekeminen. Näin liikunta on jatkossakin mukava harrastus, eikä suinkaan pakkopullaa.