Helppoja kotijumppia

Kotona harrastettava liikunta on meistä monelle se tapa, jolla liikuntaa halutaan harrastaa. Syystä tai toisesta emme vain halua mennä esimerkiksi ryhmäliikuntatunneille tai muualle harrastamaan liikuntaa, vaan haluamme pysyä omassa kodissamme. Syyt voivat olla moninaisia, esimerkiksi kustannukset tai sitten emme vain halua muiden näkevän meidän hikoilevan ja kuntoilevan. Syyllä ei oikeastaan ole väliä, sillä kotona on joka tapauksessa hyvin helppoa harrastaa hyvinkin monipuolista liikuntaa ja näin tehdä liikkuminen omassa rauhassa.

Kotona jumppaamiseen löytyy moniakin vaihtoehtoja ja osaan voit tarvita jonkinlaisia apuvälineitä, kuten vaikka käsipainot tai jumppamaton, tai mitä tahansa vastaavaa, mutta jumppia voi myös tehdä täysin ilman mitään apuvälineitä, oman kehon vastusta apuna käyttäen.

Alle olemme listanneet muutamia vaihtoehtoja erilaisista jumpista, joita on helppo ja nopea tehdä kotoa käsin. Osaan saatat tarvita joitakin apuvälineitä, mutta mukana on myös jumppia, joihin ei tarvita yhtään mitään.

Oma jumppa

Lähes kaikki meistä osaavat useita erilaisia kuntoiluliikkeitä ja näistä voi koostaa itselleen melko helposti oman jumpan, jonka voi tehdä vaikka päivittäin kotona ollessaan. Jos mieleen ei tule liikkeitä, voi niitä todella helposti hakea netistä ja kokeilla, mikä on itselle sopivaa. Tärkeää on kuitenkin muistaa tehdä toistoja ja koittaa saada jumpasta mahdollisimman monipuolinen. Kaivele siis mielen perukoilta erilaiset kyykyt, vatsalihasliikkeet ja punnerrukset ja kehitä itsellesi ohjelma! Helppoa kuin mikä, etkä tarvitse mitään muuta kuin motivaatiota.

Aerobic

Aerobic on ollut suosittu liikuntamuoto jo kymmeniä vuosia, eikä ihme, sillä sehän todella toimii. Kaiva siis varastosta vanhat aerobic-videot tai hanki uusi ja tee aerobic-ohjelma ohjattuna, mutta oman kotisi turvassa. Netti on pullollaan erilaisia videoita ja osa on saatavilla ihan ilmaiseksikin, joten tämä on erittäin helppo tapa tehdä kotijumppa.

Painoharjoittelu

Mikäli toiveissa on erityisesti lihasmassan kasvattaminen, on se mahdollista tehdä myös kotona. Tähän tarvitset kuitenkin apuvälineitä, kuten painoja ja muita välineitä. Näitä saa joko käytettynä tai urheiluun keskittyvistä kaupoista melko edullisesti, joten hinta ei ole ongelma tässäkään. Kehitä siis itsellesi kokonainen saliohjelma kotona!