Vinkkejä arkiliikuntaan

Elämme hyvin kiireisessä maailmassa ja moni meistä kokee, ettei liikunnalle ja itsestä huolehtimiselle yksinkertaisesti ole aikaa. Mitä siis tehdä kun kaipaat kunnon ylläpitoa, mutta aikaa siihen ei vain tunnu löytyvän millään? Tässä artikkelissa tarjoamme muutamia vinkkejä arkiseen liikuntaan ja kehonhuoltoon nopealla ja huomaamattomalla tavalla, jolloin sinullakin on mahdollisuus liikkumiseen, aikaa sekä rahaa säästäen.

Liiku huomaamattasi

Paras tapa ylläpitää terveyttä ja peruskuntoa on harrastaa aivan arkisia asioita, jotka eivät ehkä tunnu itsestä liikunnalta, mutta sitä kuitenkin ovat.

Kävely – Kävely paikasta toiseen on loistava tapa liikkua lähes huomaamatta. Päivittäinen askelmäärä on hyvä pitää noin 10 000 askeleessa, joka ylläpitää peruskuntoa, joten jätä siis auto kotiin ja kävele töihin, kauppaan tai minne vain. Valitettavan usein valitsemme auton liikkumistavaksi jopa todella lyhyille matkoille, sillä se tuntuu helpommalta. Mutta esimerkiksi kaupassa käynti on todella tehokas tapa saada niin askelia kerrytettyä kuin myös hieman lihaskuntoa, kun kantaa ostokset kotiin. Jos matka on todella pitkä, on toki ymmärrettävää käyttää muita liikkumisvälineita, mutta lyhyemmät matkat olisi järkevä aina kävellä. Todellisuudessa et edes käytä paljoa enempää aikaa kävellen ja samalla nautit raikkaasta ulkoilmasta ja mukavista maisemista.

Siivoaminen – Siivoaminen on asia, jota joudumme kaikki tekemään, vaikka se ei useimmille mieluinen puuha olekaan. Siivoaminen on kuitenkin aivan loistava tapa ylläpitää kuntoa! Ota siis imuri tai moppi käteen ja laita hyvää musiikkia soimaan, ja ala huiskimaan. Oikein tehokas siivous kuluttaa lähes yhtä paljon kaloreita kuin jokin salilla tehty jumppa, mutta tällä tavalla isket kaksi kärpästä samalla iskulla; kohotat ja ylläpidät omaa kuntoa, sekä saat sen seuraksena raikkaan ja puhtaan kodin. Siivous on siis loistava tapa kuntoiluun.

Kotijumpat ja venyttelyt – Kotona on todella helppo tehdä erilaisia lyhyitä jumppia ja venyttelyitä. Seuraavan kerran kun siis istahdat illalla sohvalle television eteen, vaihda katselupaikka lattialle ja tee esimerkiksi vatsalihaksia ja muita kuntoliikkeitä. Voit seurata helposti samalla lempisarjaasi, kun vahvistat lihaksia. Jokailtainen venyttely on myös loistava tapa meille kaikille – ja se onnistuu helposti samalla tavalla tv-sarjaa katsellen.

Tässä siis muutamia vinkkejä joiden avulla on helppo aloittaa liikkuminen!